Elektrický jednokoľajový systém

Elektrický jednokoľajový systém

Vnútorný prepravný systém, ktorý automatizuje a zefektívňuje tok paliet pomocou samohybných vozíkov, ktoré sa pohybujú po elektrifikovaných koľajniciach.

Produkt

Automatizované riešenie pre vysokorýchlostnú paletovú prepravu. Ideálne pre dlhé vzdialenosti

Elektrický jednokoľajový systém zahŕňa samohybné vozíky, ktoré presúvajú palety po uzavretom obvode elektrifikovaných koľajníc (pripevnených k podlahe alebo zavesených zo stropu). Toto plne konfigurovateľné riešenie umožňuje navrhovanie obvodov s rôznou zložitosťou a veľkou dĺžkou na rýchle a efektívne prepojenie rôznych oblastí.

Vozíky riadené softvérom, ktorý reguluje dopravu a prideľuje najvhodnejšiu trasu, sa pohybujú po obvode a presúvajú palety medzi rôznymi nakladacími a vykladacími bodmi. Elektrický jednokoľajový systém Mecalux vďaka svojej rýchlosti maximalizuje tok tovaru vo všetkých typoch skladov a výrobných strediskách.

Elektrický jednokoľajový systém sa skladá zo samohybných vozíkov, ktoré prepravujú palety

Výhody elektrického jednokoľajového systému

  • Vysoká rýchlosť: vozíky dosahujú rýchlosti až 100 m/min so zaťažením a 120 m/min bez zaťaženia. Vďaka tomu je systém rýchlejší ako dopravníky a poskytuje vyšší tok paliet za hodinu.
  • Dlhé vzdialenosti: elektrické jednokoľajové obvody sú vynikajúcim riešením pre automatizáciu dopravy paletizovaných nákladov medzi rôznymi bodmi.
  • Inteligentný systém: skladový riadiaci systém (WCS) v reálnom čase vyhodnocuje premávku na okruhu a potreby nakladania/vykladania na rozdelenie úloh medzi dostupnými vozíkmi. Každému vozíku priraďuje najrýchlejšiu cestu do jeho cieľa, pričom dynamicky modifikuje trasy, aby sa vyhli prekážkam.
  • Nepretržitý autonómny pohyb: vozíky samostatne navigujú po pridelenej trase. Môžu teda ísť rôznymi cestami v rámci toho istého okruhu a použiť skratky a obchádzky.
  • Plne konfigurovateľné obvody: je možné navrhnúť obvody, ktoré sa líšia v zložitosti, s rovnými a zakrivenými časťami, medziľahlými výhybkami, skratkami, paralelnými trasami, parkovacími oblasťami a zónami údržby.
  • Flexibilita a škálovateľnosť: zákazníci môžu pridávať nové vozíky a rozširovať obvod na prispôsobenie zvýšenej produkcii. Podobne môžu vytvoriť nové stanice na nakladanie a vykladanie paliet alebo upraviť umiestnenie existujúcich staníc.
  • Tichá, bezpečná premávka: dizajn vozíkov a implementácia pokročilého zrýchlenia a brzdiacich techník zaručuje hladké, tiché pohyby. Nepretržitá synchronizácia medzi priľahlými vozíkmi zaručuje dodržanie bezpečných vzdialeností.
  • Energetická účinnosť: parkovacie oblasti umožňujú používateľom upraviť počet vozíkov v prevádzke pracovnej záťaži, pričom výrazne znižujú spotrebu energie.
  • Jednoduchá údržba: vozíky sa odkláňajú do pomocného okruhu na úlohy údržby, čím sa zaručuje neprerušená prevádzka pre zvyšok systému.
Elektrický jednokoľajový systém je vysokorýchlostné riešenie, ktoré urýchľuje tok paliet

Elektrická jednokoľajová dráha urýchľuje interný tok paliet bez zásahu operátora. Produkty prichádzajú na svoje skladovacie a výdajné pozície automaticky a ich vstup a výstup z AS/RS (Automatizovaný skladovací a výdajný systém) je oveľa rýchlejší a efektívnejší

Saar Originia Foods
Fernando Pellitero Výkonný riaditeľ
Saar Originia Foods
(Ejea, Španielsko)

Použitie elektrických jednokoľajových systémov pre palety

Agilné, všestranné interné dopravné riešenie pre automatizáciu toku paliet

Tento flexibilný systém pokrýva dlhé vzdialenosti a umožňuje konfiguráciu extrémne rôznorodých trás. Možno ho prispôsobiť rôznym funkciám v rôznych typoch skladov a výrobných stredísk.

Jednokoľajové dopravníkové systémy prepájajú rôzne oblasti v rámci zariadenia

Prepájajú oblasti v rámci zariadenia

Jednokoľajové dopravníkové systémy automatizujú tok paliet medzi skladovými zónami.

Elektrifikované jednokoľajové systémy spájajú výrobné linky so skladom

Prepájajú sklad s výrobou

Elektrifikované jednokoľajové systémy spájajú výrobné linky so skladom.

Paletové jednokoľajové systémy môžu spájať rôzne sklady

Spájajú rôzne sklady

Paletové jednokoľajové systémy sú ideálne na prepájanie skladov v samostatných budovách, pretože je možné nakonfigurovať dlhé okruhy.

Elektrický jednokoľajový systém môže zásobovať expedičnú oblasť

Zásobujú expedičné oblasti

Elektrické jednokoľajové systémy urýchľujú prepravu paliet do prepravnej zóny a ich klasifikáciu do kanálov predbežného nakladania.

Modely elektrických jednokoľajových systémov

Namontované na strope alebo podlahe: dve možnosti, ako nájsť to najlepšie riešenie

Vozíkové dopravníkové systémy môžu byť nadzemné alebo namontované na podlahe, v závislosti od umiestnenia koľajnice, po ktorej vozíky jazdia. Výkon obidvoch konštrukčných systémov je veľmi podobný. Výber bude závisieť od ich konkrétneho použitia a vlastností zariadenia zákazníka.

Komponenty elektrického jednokoľajového systému

Obvody elektrického jednokoľajového systému sa vyznačujú predovšetkým elektrifikovanou koľajnicou, ktorá definuje trasu, a autonómnymi vozíkmi, ktoré sa pohybujú po nej a prepravujú palety.

Elektrický jednokoľajový systém Mecalux je vybavený súborom bezpečnostných zariadení a mechanizmov. Zabraňujú kolíziám medzi vozíkmi a umožňujú ich plynulú navigáciu pozdĺž celého okruhu.

Vozíky namontované na podlahe obsahujú 2 hnacie hlavy a 2 kolesá

Vozíky (systém namontovaný na podlahe)

Extrémne robustné, kompaktné vozidlá používané na prepravu paliet po jednokoľajových okruhoch namontovaných na podlahe. Pohonná jednotka je zodpovedná za pohyb vozíkov po elektrifikovanej koľajnici.

Koľajnice namontované na podlahe sú pripevnené k podlahe skladu

Koľajnice (systém namontovaný na podlahe)

Hliníkové profily ukotvené k podlahe zariadenia. Tieto komponenty tvoria okruh, po ktorom sa vozíky pohybujú. Obsahujú medené vodiče, ktoré dodávajú elektrickú energiu do každého vozíka.

Nadzemné vozíky obiehajú po koľajnici namontovanej na strope zariadenia

Vozíky (nadzemný systém)

Vysokovýkonné, autonómne vozidlá používané v nadzemných dopravníkových systémoch. Tieto vozíky sa pohybujú po elektrifikovanej koľajnici namontovanej na strope pomocou pohonnej jednotky.

Nadzemné koľajnice sú namontované na strope skladu alebo inej vyvýšenej konštrukcii

Koľajnice (nadzemný systém)

Hliníkové profily zavesené zo stropu alebo inej vyvýšenej konštrukcie v zariadení. Definujú okruh, po ktorom vozíky jazdia v skladoch s nadzemnými elektrickými jednokoľajovými systémami. Tieto koľajnice obsahujú medené vodiče, ktoré dodávajú energiu, ktorá umožňuje pohyb vozíkov.

Hnacie hlavy umožňujú pohyb vozíkov

Hnacie hlavy

Tieto komponenty pozostávajúce z motora a kolesa sú navrhnuté na zaručenie agilných efektívnych pohybov. Integrované do nadzemných aj na podlahe montovaných vozíkov, sú nabíjané pohybom vozíkov po koľajnici.

Každý vozík elektrickej trolejovej dráhy je vybavený dopravníkom

Dopravníky

Každý vozík — či už nadzemný alebo namontovaný na podlahe — je vybavený valčekovým alebo reťazovým dopravníkom, ktorý mu umožňuje prepravovať palety do nakladacích a vykladacích staníc.

Palubný PLC komunikuje každý vozík so softvérom na správu vozového parku

Palubné PLC

Vozíky sú vybavené palubným programovateľným logickým ovládačom (PLC), ktorý komunikuje so softvérom na správu vozového parku, aby prijímal príkazy s úlohami, ktoré sa majú vykonať. Palubný PLC tiež kontroluje status vozíka, odosielaním príkazov na spustenie a zastavenie jeho pohybov.

Bezpečnostné oplotenie ohraničuje okruh elektrickej dráhy

Bezpečnostné oplotenie

Oplotenie obvodu, ktoré vymedzuje a obmedzuje prístup do jednokoľajového dopravníkového obvodu.

Fotobunky zvyšujú bezpečnosť systému tým, že zabezpečujú správnu vzdialenosť medzi vozíkmi

Fotobunky

Tieto zaručujú, že medzi vozíkmi je vždy dodržaná bezpečná vzdialenosť.

Nárazníky zmierňujú silu, ktorá vzniká v prípade kontaktu s iným vozíkom

Nárazníky

Časti určené na absorbovanie sily vytvorenej možným kontaktom s iným vozíkom (napr. počas úloh údržby).

Stabilitu pohybu vozíkov zabezpečujú hydraulické tlmiče nárazov

Hydraulické tlmiče

Tieto komponenty kompenzujú silu vyvíjanú nákladom na vozík. Zabraňujú kývaniu alebo nakláňaniu a poskytujú stabilitu pri pohybe vozidla po obvode.

Časté otázky

Elektrická jednokoľajová dráha je automatizovaný prerušovaný systém prepravy paliet, ktorý sa skladá z vozíkov poháňaných elektrickým motorom. Tieto vozidlá sa pohybujú po uzavretom okruhu elektrifikovaných koľajníc, pričom presúvajú palety medzi rôznymi nakladacími a vykladacími stanicami umiestnenými v rôznych bodoch pozdĺž trasy. Táto vysoko agilné a účinné riešenie pokrýva dlhé vzdialenosti, pričom značne urýchľuje internú prepravu paletizovaných nákladov. Možno ho prispôsobiť požiadavkám rôznych typov skladov.

Vozíky jednokoľajového systému manipulácie s materiálom sú vysokorýchlostné vozidlá, ktoré dosahujú rýchlosť až 100 m/min so zaťažením a 120 m/min bez zaťaženia.

Každý vozík má maximálny užitočný náklad 1 500 kg.

Vozíky sú kompatibilné s paletami rozmerov 800 x 1 200 mm, 1 000 x 1 200 mm a 1 200 x 1 200 mm ako aj polovičnými paletami 600 x 800 mm. Rovnako sa dajú prispôsobiť na manipuláciu s paletami iných veľkostí podľa požiadaviek zákazníka, ako sú GMA (severoamerické) palety.

Elektrifikované jednokoľajové systémy sú vhodné pre široký rozsah teplôt, od -30 °C do 40 °C. Sú preto ideálnym riešením pre automatizáciu toku paletizovaných nákladov v chladiarenských a mraziarenských skladoch.

Softvér monitoruje dopravu pozdĺž elektrického jednokoľajového okruhu v reálnom čase, pričom prideľuje úlohy, ktoré majú byť vykonané rôznymi vozíkmi. Tento program prijíma pracovné príkazy od systému riadenia skladu (WMS) a rozdeľuje ich medzi vozíky. Označuje nakladacie a vykladacie stanice, ku ktorým má každý vozík postúpiť a priraďuje týmto vozidlám najefektívnejšiu trasu na vykonanie úlohy.

V okruhoch závesných dopravníkov sa samohybné vozíky pohybujú po hliníkových koľajniciach upevnených k stropu alebo inej vyvýšenej konštrukcii. V prípade podlahových jednokoľajových dopravníkov sú naopak koľajnice ukotvené k podlahe skladu.

Závesné vozíkové dopravníky sa používajú tam, kde je potrebné uvoľniť skladovú podlahu od prekážok s cieľom umožniť pohyb iných manipulačných zariadení. Okrem toho uľahčujú čistiace práce v prostrediach s prísnymi hygienickými požiadavkami, ako napríklad v spoločnostiach pôsobiacich v potravinárskom sektore. Sú taktiež ideálne pre budovy s nerovnými podlahami alebo s podlahami, ktoré nemajú dostatočnú nosnosť.

Podlahové elektrické jednokoľajové systémy sa zvyčajne používajú pri návrhu stredne dlhých okruhov. Ich inštalácia je jednoduchá a umožňujú dosiahnuť malý polomer otáčania.

Podobne ako elektrifikované jednokoľajové systémy paletové dopravníky sú dopravníky navrhnuté na automatizáciu vnútorného toku paletových nákladov. Dopravníky sa vyznačujú schopnosťou nepretržitého pohybu, čo podporuje súčasnú prepravu veľkého množstva paliet. Navyše, na rozdiel od elektrifikovaných jednokoľajových systémov, dopravníky dokážu akumulovať palety, to znamená, že ich môžu dočasne skladovať na vytvorenie prechodnej rezervy alebo na reguláciu tokov.

Aj keď elektrifikované jednokoľajové systémy predstavujú prerušované riešenie vnútorného transportu, sú rýchlejšie ako dopravníky. Môžu dosiahnuť rýchlosť až 100 m/min s nákladom, zatiaľ čo dopravníky dosahujú rýchlosť len 20 m/min. Preto sú elektrifikované jednokoľajové systémy vhodnou voľbou pri návrhu stredne dlhých alebo dlhých okruhov alebo pri maximalizácii rýchlosti prepravy paliet.

Elektrifikované jednokoľajové systémy a autonómne mobilné roboty (AMR) sú automatizované riešenia navrhnuté na prepravu jednotlivých nákladov medzi dvomi bodmi. Elektrifikovaný jednokoľajový systém využíva vozíky na prepravu paliet pozdĺž uzavretého okruhu s definovaným obvodom. AMR sa naopak pohybujú voľne v rámci prevádzky, pričom sledujú dynamické trasy prispôsobené jednotlivým úlohám. Nie sú teda viazané na uzavreté navigačné okruhy alebo zóny s obmedzeným prístupom.

AMR možno ľahšie integrovať do skladového usporiadania než elektrifikované jednokoľajové systémy, pretože nevyžadujú inštaláciu koľajníc ani bezpečnostného oplotenia Avšak elektrifikované jednokoľajové systémy sú často optimálnou alternatívou v prípadoch, keď je požiadavka na tok paliet vysoká. Dôvodom je, že na zvládnutie takejto záťaže prostredníctvom AMR by bola potrebná veľmi rozsiahla flotila zariadení.

Áno. Elektrický jednokoľajový systém je vysoko všestranné riešenie internej prepravy prispôsobené vlastnostiam zariadenia zákazníka. Vďaka tejto flexibilite môže byť okruh prispôsobený tak, aby splnil špecifické požiadavky. Napríklad môžu byť pridané krivky a výhybky na vytvorenie skratiek, paralelných trás, diagnostických staníc alebo parkovacích oblastí.

Áno. Elektrický jednokoľajový systém možno napríklad použiť na prepojenie skladovacích systémov v samostatných skladoch. Na to sa zvyčajne navrhne tunel alebo most, v ktorom sa nachádza časť obvodu použitého na prepojenie obidvoch budov.

Áno, jednokoľajové systémy na manipuláciu s materiálom sú vybavené rôznymi bezpečnostnými zariadeniami. Tieto zahŕňajú fotobunky, nárazníky a tlmiče pre hladký, stabilný pohyb vozíka po celom okruhu. Dodatočne bezpečnostné oplotenie označuje hranicu okruhu, aby znemožnilo prístup do prevádzkovej oblasti vozíka, a tak zabránilo nehodám s ľuďmi alebo inými strojmi.

Spýtajte sa experta